Bangkok, Medan, Jungle en chilleilandje

17 september 2015 - Ambarita, Indonesië

Na een lange vlucht die eigenlijk zo voorbij was kwamen we weer aan waar we vorige keer gestopt zijn; Bangkok. Omdat we sentimenteel wilden doen hadden we hetzelfde hotel geboekt als vorige keer, op een steenworp afstand van het drukke Khao San road vol met toeristententjes en enge beestjes die je kan eten.

Na een paar uur slaap (jetlag!) besloten we om tot rust te komen in de bioscoop, midden in een drukke mall. Self/less is een aanrader! De volgende dag wilde Olga graag een tempel bezoeken; met de speedboattaxi en een zoektocht in het drukke Chinatown bleken we de verkeerde tempel gevonden te hebben. Omdat wij altijd zo slim zijn om tijdens het heetst van de dag te gaan struinen bood het taxiritje naar de goede tempel de welkome verkoeling. Hier hebben we tussen de vele selfiesticks de gigantische Buddah bewonderd die metershoog ligt te chillen met een grijns. De rest van Bangkok bewaren we voor als Silvia en Joyce ons komen opzoeken rond de kerst; tempels hoeven we niet twee keer te zien ;)

Tijd dus om afscheid te nemen van Bangkok, onze vlucht naar Medan stond op het programma. Het leek wel of onze medepassagiers de hele markt meenamen: dozen en zakken vol met allerlei spul werd het vliegtuig ingesleept.

Met onze privé chauffeur richting het hotel werd het duidelijk dat zelf scooter of auto rijden hier niet voor ons is weggelegd; kleine kindjes op de fiets op de snelweg en zo af en toe een complete markt langs de rand kan allemaal, als je maar zo hard mogelijk rijd en zodra je een gaatje ziet jezelf er tussen gooit met luid getoeter en af en toe groot licht. De volgende dag gingen we na een heerlijk ontbijt in een lokaal tentje op pad; wat een drukte en wat een warmte. Omdat de enige bezienswaardigheid een half uur rijden was (moskee) besloten we bij een groot hotel in het zwembad te duiken. Dit bleek de juiste keuze; heerlijk!

Omdat je onmogelijk een half jaar op je gat kan blijven liggen gingen we de volgende ochtend om half 6 (vakantie, pff) op weg naar Bukit Lawang om daar eens rond te kijken. Na nog een dodemansrit door prachtige bergen waren we om 9 uur alweer daar. Omdat iedereen in het dorp overdag om de jungle rondbanjert, was ook dit stadje rustig met toeristen. We zitten aan het prille begin van het regenseizoen, op Medan airport waren we zelfs de enige westerlingen op het hele vliegveld (rare ervaring).

Sportief als wij zijn boekten we een dagje naar de Jungle; met lange broeken, schoenen en hoge sokken stonden we braaf klaar. Hier hebben we ontdekt dat die Aziatische mannetjes echt alles kunnen op de scooter, met ons achterop gingen ze zonder problemen glibberend vol gas door de blubber weggetjes langs de vele palmolie plantages die het dorpje omringen.

De jungle was heel heet, nat en vol met allerlei beestjes en plantjes die het op ons gemunt hadden. Het was echt een wonder dat we weer in de bewoonde wereld kwamen, want wij konden geen pad ontdekken in de woeste wirwar van planten en bomen die echt overal vandaan kwamen. Gelukkig waren de apen schuw in dit deel van de jungle, van een afstand zijn ze mooi genoeg. We hebben muisjes, duizendpoten, leguanen, apen en veel muggen, kleine beestjes en bloedzuigers gezien.

We hadden gekozen voor een alternatieve trekking door een minder druk stuk jungle, echter werden we helaas niet vereerd met een bezoekje van de Orang Oetangs die hier leven. Ook is het fruitseizoen, dus komen ze minder snel af op het feeding platform; dit hebben we dus ook overgeslagen. Vannacht slapen we, na een hele dag in een busje, in een super mooi houten hutje in Tuk Tuk aan het Toba meer. Morgen gaan we eens proberen te zwemmen en misschien zelfs scootertje rijden op dit rustige eiland in het een-na grootste meer van Zuid Oost Azië.

Vanaf het moment dat we in Bangkok uit het vliegtuig stapten voelden we ons weer 'thuis'. We gaan proberen onze blog braaf bij te houden; wat lezen jullie het liefst? Vraag raak, dan hoeven we niet elke keer een heel 'en toen en toen en toen' verhaaltje op te hangen ;)

Tot de volgende blog!

1. Elke:
    17 september 2015
    Ja! Hoe de fuck werkt je boiler op de Dorpsstraat? We lopen al een week te kutten maar hij gaat niet aan. ;) (Lol leuk blog, hoor! Trouwens geintje hoeft geen blog, maar hij werkt echt niet Ian heeft je ook al gemaild) ;)
  2. Elke:
    18 september 2015
    Sorry van het vorige berichtje. Was niet echt tactvol. ;) Zou wel willen lezen hoe anders de locals zijn daar dan bijvoorbeeld de mensen in Nederland. Andere (gekke) gewoontes of zoiets. :)
  3. Edwin en Olga:
    18 september 2015
    Geen mail gehad van Ian ;) enne, als de boiler niet werkt moet je niet bij ons zijn maar bij Meergranen ;) (Aad heeft de vorige boiler geinstalleerd vorige keer)

Have you tried turning it off and on again? ;)
  4. Anita:
    Hey Ed en Ol!
    Super leuk om wat van jullie reiservaringen te lezen. Wat ik vooral leuk vind is om een btje te volgen waar jullie zitten en verder vooral wat je zelf wilt delen. Bijv. datgene wat je echt vet gaaf vond en waar we (als we ooit in Azië zijn) écht heen moeten!
    Nou vooral lekker genieten en niet te vaak aan ons denken ;)
  5. Fons:
    18 september 2015
    Hebben jullie wel wat te drinken? Daar lees ik graag over!

PS. De mini Lan bij steven afgelopen zaterdag heb je echt gemist ed! Speciaal bier tanken en met narwallen vechten. Wow!
  6. Jolien:
    20 september 2015
    LEUK! Niet erg verrassend dat jullie weer 'thuis' zijn. Geniet er maar van, want hier is alles zoals altijd alleen een stuk rustiger zonder jullie. ;) Inderdaad must-see's en blunders zijn altijd goed!
  7. Silly:
    20 september 2015
    Lieve Ed en Ol. Ik vind vooral de kleine schattige blunders leuk om te lezen! ( sorry :P ) en natuurlijk wat de hoogtepunten zijn, wat zal je nooit meer zal vergeten!! En wat ook leuk is; Aan wie moet je denken en op welke momenten? Genietse lieverds!
  8. Liesbeth:
    22 september 2015
    lieve Ed en Olga

Leuk om jullie verhalen te lezen
    Volhouden aub