Rondjes reizen

1 december 2015 - Pulau Pinang, Maleisië

Als je kijkt naar de kaart (link hierboven) zie je dat we van Maleisië een beetje een rommeltje maken. Onze planningskills zijn hier schuldig aan; vol in het regenseizoen naar de Cameron Highlands zorgde voor wat natte dagen, waardoor we eerst maar even in Borneo gingen kijken. Hier is vliegen spotgoedkoop, maar vergt dus wat meer planning en is minder flexibel. Wel hebben we inmiddels 13 vluchten op onze naam staan. Maleisië is overigens redelijk anders dan Indonesië; veel meer auto's, betere hotels, snelwegen (!!!), grote luxe bussen ipv ragminibusjes en in het algemeen lijkt alles een stuk beter geregeld.

Na onze vorige post gingen we op weg naar Singapore, waar we ons weer even terug in Dubai/Disney waande. Zo'n typische stad waar alles 'gemaakt' is, en in het geval van Singapore voornamelijk duur. Toch wisten we tot tweemaal toe onszelf hongerig te leiden naar gebieden met alleen maar dure restaurants, waardoor we als arme studenten maar het goedkoopste bij de subway bestelden. Ook liftte we min of meer per ongeluk mee naar de 57e verdieping van het Marina Bay Sands (vage drietorige hotel met soort schip als bovenkant) voor het uitzicht waar we ontdekten dat we daar eigenlijk voor moesten betalen; als je via de niet-hotelgasten lift omhoog zou gaan.

Na drie dagen in deze megastad waren we weer terug in Maleisië, in een schattig stadje genaamd Malakka. Een beetje zoals Utrecht/Amsterdam met grachten en kleine straatjes, en heel veel leuke barretjes. Hier was het net zo toeristisch als bij ons in de hoofdstad dus na een dagje weer door naar Kuala Lumpur om een auto te huren. We wilden de oostkust van Maleisië langsrijden en een mooi rondje maken. Wederom onze planskills; hier was het nog regenseizoen volgens het hostelmannetje.

Het leek ons dan handig Thaise visa's te halen in de stad; alleen bedachten we dit pas op vrijdagavond en is de ambassade in het weekeind niet open. Tussendoor dan maar even langs de Genting Highlands (casinoresort in de bergen) en de vuurvliegjeskolonie in Kuala Selangor om de tijd te doden tussen het Visa gedoe door. Helaas bleken de vuurvliegjes niet actief en was dus ook dit plan van de baan. Plan D, een groot pretpark, mislukte ook omdat we geen online kaartjes konden kopen omdat we geen Maleisische creditcard hadden.. Op naar Penang, daar was ook een ambassade!

Afgezien van af en toe dom plannen of dure last-minute vliegtickets waardoor we langer in een stad zijn dan we willen gaat het reizen tot nu heerlijk. Het is een beetje onmogelijk om elke dag iets groots te ondernemen, soms reis je van stad naar stad en kom je halverwege de middag aan. Omdat we onszelf hier zonder dagelijkse sleur zoals werk, boodschappen of koken toch moeten vermaken, spelen we vaak Yahtzee. Het gaat al een paar weken nek aan nek, de score is inmiddels iets van 114-117. Ook volgen we het nieuws; overal is tegenwoordig WiFi en ook staat vaak BBC of CNN aan in de lobby's. Olga verslindt aan de lopende band boeken en alle bioscoopfilms hebben we inmiddels gezien omdat het zo goedkoop is (2 euro!). Per dag gaan we zo'n 2-3 keer uit eten, dat neemt ook meer tijd in beslag dan je zou denken. Maar daarover volgende keer meer.

1. Bob:
    4 december 2015
    Klinkt alsof jullie plan-vakantie in plaats van vakantie-plannen hebben!