Eerste maand, eindelijk echt vakantie!

11 oktober 2015 - Nusa Lembongan, Indonesië

Wow, wat gaat de tijd toch snel! Alweer een maand geleden namen we afscheid op Schiphol. Sindsdien hebben we veel gezien en van alles gedaan, maar ook het openingsfeest gemist en gehoord hoe maar liefst 4 (!!!) stellen een huis gekocht hebben. Wat zijn jullie volgende maand allemaal van plan?!

Nog even fast-forward naar Malang, waar de vorige blog ophield. Met de 'eksekutif' class waren we hier heen getreind, wat een luxe. De coupes zijn aan de ene kant luxer dan die van de NS, maar toch kon Edwin het niet laten om ook wat schroefjes aan te draaien die aan het losrammelen waren. Deze treinen zijn een paradijs voor vandalisten en ander tuig; je zou zelfs de treinstellen van elkaar kunnen loskoppelen. Je moet ook wel oppassen dat je niet in het gat tussen twee rijtuigen valt als je hier nietsvermoedend overheen stapt.

In Malang sliepen we op het dak van een luxe hotel, in een houten hutje met twee matrassen op de vloer. Het was wat spartaans, maar het voelde een beetje als kamperen; een aanrader dus. Op dit dakterras was ook een barretje en een lounge area, waar ook de andere backpackers uit de dorms en zelfs gasten van het hotel s'avonds rondhingen. Tot de late uurtjes werd hier in het Spaans, Nederlands en Zwitserduits (wat we echt niet konden volgen) gesproken, met tussendoor veel 'Engrish' van de Spaanse kant. Erg leuk om zoveel verschillende mensen te ontmoeten.

Voordat we naar de Bromo zouden gaan wilden we nog even de omgeving verkennen op de scooter; nou dat hebben we gedaan ook. Na bijna elk straatje in Batu (dorpje naast Malang) gezien te hebben kwamen we uiteindelijk toch uit bij ons doel, een prachtige waterval. Omdat het hopeloos verdwalen ons wel beviel gingen we hierna op zoek naar een 'viewpoint' volgens de kaart, maar of we dat gevonden hebben weten we eigenlijk niet. Wel kwamen we met behulp van wat aardige locals via een mini straatje (alleen voor scooters) zigzaggend door kleine dorpjes en allerlei landbouwweggetjes weer terug in Batu, en zelfs op de goede weg.

s'Avonds zijn we om half 7 naar bed gegaan, onze nacht zou namelijk bestaan uit 4 uur in een busje en een jeep, en daarna in de kou wachten op de zonsopgang vanaf het uitzichtpunt bij de Bromo vulkaan. Onze studente/gids sneakte ons over een hek zodat we prachtig vooraan stonden terwijl honderden achter ons voornamelijk achterhoofdjes konden zien; goed geregeld. Hierna ook nog even in de ochtendzon de krater zelf beklommen, wat eindigde in een spectaculair uitzicht over de krater en het dal hieromheen.

Nadat twee Nederlanders die ook mee waren met de tour ons de foto's van hun zwembad lieten zien trokken we de stoute schoenen aan en belden we het hotel of wij er misschien ook mochten zwemmen. Je hoeft dus niet altijd 75 euro per nacht te betalen om aan een zwembadrand een welverdiend after-Bromo biertje te drinken. Toegegeven, als we het budget ervoor hadden zouden we hier ook met liefde slapen, het hotel was echt prachtig (en deed ook dienst als museum).

Na al dit actieve gereis wilden we nu toch wel eens echt op vakantie, en via een korte vlucht en bumpy speedboot en een ietwat groene Olga hebben we de afgelopen drie dagen heerlijk aan het strand gelegen op Nusa Lembongan. Wij konden hier prachtig snorkelen en scooteren, en ook is surfen en duiken populair. Wij zijn in ieder geval even bijgekomen en stappen straks weer op de boot op weg naar Sidemen, een hooggelegen dorpje tussen de rijstvelden. Maar daarover volgende week meer.

1. Liesbeth:
    11 oktober 2015
    Prachtige foto's en leuke verhalen
    Olga kan nu ook scooter rijden zo te zien
    Ga zo door